Kasvattajat ja kulttuurialan ihmiset kohtaavat

Kulttuurikasvatuksen foorumi

Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla on paljon taiteilijoita, taidetta ja kulttuuria. Lapsilla on siis mahdollisuus kokea kulttuuria ja tehdä taidetta monipuolisesti. On tärkeää, että jokainen lapsi ja nuori voi kokea taidetta ja kulttuuria tasapuolisesti. Parhaiten lapset ja nuoret tavoitetaan päiväkotien ja koulujen kautta.

Helsingin kaupunki järjestää kaksi kertaa vuodessa Kulttuurikasvatuksen foorumin. Se on tapahtuma, jossa taidealan ja kulttuurialan ihmiset kohtaavat opettajia ja kasvattajia. He voivat keskustella, oppia ja kehittää kulttuurikasvatusta yhdessä.

Tapahtumassa keskustellaan ajankohtaisista aiheista ja kuullaan asiantuntijoiden luentoja sekä  kasvattajien ja taiteilijoiden  puheenvuoroja. Tapahtumassa voi myös verkostoitua ja tutustua uusiin ihmisiin.


       Kulttuurikasvatuksen foorumi            kevät 2024

Sivistys elämän lukutaitona - kohti yhteistä tulevaisuutta

ti 09.04.2024 klo 9–16

Kevään 2024 Kulttuurikasvatuksen foorumi järjestetään tiistaina 9.4.2024 Helsingin yliopiston päärakennuksen tiloissa (Fabianinkatu 33). Tilaisuus alkaa 3. kerroksessa Tekla Hultin -salissa. Foorumin teemana on sivistys, etenkin lukemisen ja lukutaidon näkökulmasta. Aamupäivän puheenvuoroissa käsitellään sivistystä eri näkökulmista. Iltapäivän ohjelmassa on työpajoja, keskusteluja ja case-esittelyjä, joissa syvennytään teemaan erityisesti lukemisen ja kirjallisuuden kautta.

Ilmoittaudu mukaan TÄÄLTÄ. Ilmoittautuminen sulkeutuu 25.3.2024 klo 12.


OHJELMA

klo 09.00   Aamukahvi ja pala suolaista

klo 09.30   Tervetuloa

                  Pirjetta Mulari, lastenkulttuuripäällikkö ja Nina Gran, erityissuunnittelija

klo 09.40   Pöllöakatemian tervehdys

                  Saila Poulter, dosentti, yliopistotutkija

klo 09.50   Alustus kohti teemaa: Sivistys on selviytymistä

                  Juha Hurme, teatteriohjaaja ja kirjailija

klo 10.30   Taiteen tieto – kulttuurinen monilukutaito

                  Susanna Metsälä, taideopetuksen erityissuunnittelija, Annantalo

                  Taiteiden kieli on laajempi kuin puhuttu tai kirjoitettu kieli. Taiteet ovat kulttuurien ja                                  toiminnan kieltä. Koulu ja koulutus ovat sivistystä varten, laaja-alaista sivistystä, jossa                            yhdistyy eri oppiaineiden kautta eri tieteenalojen tietokäsitykset. Millaisia epistemologia                          juuria taidekasvatuksella on? Millaista monilukutaitoa taiteen tieto kehittää?

klo 11.10   Kulttuurikasvatuksen yhdenvertaisuus: Tarinoiden rooli unelmien                            ja ihmiskuvan rakentajina

                  Ujuni Ahmed, kirjailija ja yhteiskuntavaikuttaja

                  Tarinoilla luodaan mielikuvia unelmista ja maailmasta sekä ihmisyydestä. Jos                                           tarinoistamme puuttuu ihmisiä tai ihmisryhmiä, niin käsityksemme  ihmisyydestä sekä                             maailmankuvasta on virheellinen. Kulttuurikasvatuksen yhdenvertaisuus on otettava                               enemmän huomioon osana sivistystä.

klo 12.00   Lounas

klo 13.00   Opastettu siirtyminen iltapäivän pienryhmiin

klo 13.15   Iltapäivän pienryhmät

                  Iltapäivän pienryhmät ovat yhtä lukuunottamatta suomeksi, mutta niihin voi                    halutessaan osallistua osittain myös ruotsin kielellä.

  • Tulevaisuusajattelua lapsille Pöllö-akatemian järjestämässä työpajassa tehdään aikamatka hyvään elämään alle kouluikäisten lasten ohjaamiseen liittyen. Tavoitteena on pohtia, miten me kasvattajina voimme valmentaa lapsia toiveikkaasti tulevaisuuteen, jota emme itsekään tunne. Miten yhdessä toimiminen ja kestävyysajattelu liittyvät sivistykseen – millaisia skenaarioita, toiveita ja pelkoja meillä aikuisilla on maailman tai oman tulevaisuutemme suhteen? Pajassa esitellään ja kokeillaan draamallisia sekä kuvataiteellisia tulevaisuuskasvatuksellisia menetelmiä ja kuullaan tutkimustuloksia, kuinka pysyviä tulevaisuuskuvat ovat globaalisti kasvaessamme lapsesta aikuiseksi. Työpajan vetää KT, yliopistonlehtori, erityisluokanopettaja ja varhaiskasvatuksen opettaja Hanna Lampi.                      
  • Lastenkirjallisuuden monikielisyys: Monta tarinaa, monta ääntä? Lastenkirjallisuuden avulla voi käsitellä nykypäivän lapsille (ja myös aikuisille!) tärkeitä ja merkityksellisiä aiheita, kuten moninaisuutta. Lastenkirjoissa onkin lisääntynyt esimerkiksi sukupuolen, iän, etnisyyden, kielten ja perhemuotojen moninaisuus. Tässä varhaiskasvatuksen ja esi- ja alkuopetuksen opettajille suunnatussa työpajassa tutustutaan moninaisuuteen ja erityisesti monikielisyyteen lastenkirjoissa. Työpajan vetää yliopistolehtori, tutkija Jaana Pesonen.
  • Painajaispuoti-sanataidetyöpaja Tässä työpajassa tutustutaan elämyksellisellä tavalla Magdalena Hain helppolukuiseen Painajaispuoti ja kamala kutituspulveri –kirjaan ja sen jälkeen osallistujat pääsevät sanataiteilemaan ja luomaan oman Painajaispuodin. Työpaja on suunnattu erityisesti alakoulun opettajille, mutta tuokiosta voi ammentaa laajemminkin inspiraatiota kirjallisuuden elävöittämiseen ja sanataiteen hyödyntämiseen opetuksessa. Työpajan vetää erikoiskirjastonhoitaja ja sanataideohjaaja Emilia Kämäräinen Helsingin kaupunginkirjastosta.
  • Case Huppu - tunteet lukuinnon herättäjänä Voiko arkielämän tunteet kiinnittää yläkouluikäisen lukemaan? Tämä kysymys synnytti kokonaisen nuortenromaanisarjan. Tule kuulemaan Huppu-kirjojen syntytarina sekä keskustelemaan ja jakamaan kokemuksia, kuinka lukuintoa voi herättää nuorissa. Vetäjänä toimii kirjailija, teatteri-ilmaisun ohjaaja ja opettaja Jani Kiiskilä.
  • Sanat haltuun - Lukutaito eloonjäämistaitona ja "toivottomat tapaukset" Aleksis Salusjärvi on kohdannut noin 10 000 heikon motivaation omaavaa 13 - 29 -vuotiasta nuorta opettaessaan lukutaitoa eloonjäämistaitona. Hankaluuksiin ajautuvat nuoret tuntevat lähes aina itsensä ulkopuolisiksi. Suurimmalla osalla heistä on myös kunnianhimoa itsensä ilmaisemiseen ja suuri tarve tehdä itsensä ymmärretyksi. Salusjärvi opettaa tekstitaitoja rap-lyriikan avulla, ja se on osoittautunut tehokkaaksi keinoksi erityisesti lukemiseen kielteisesti suhtautuville nuorille. Keskeistä on verbaalisten taitojen kytkeminen tekstitaitoihin, mihin tässä 2. asteen opettajille suunnatussa työpajassa keskitytään.
  • Kirjan maku – tunteita, vahvuuksia ja empatiaa Ruotsinkielisessä kirjaverstaassa tutustutaan teemaan liittyviin kirjoihin sekä keskustellaan niiden sisällöistä. Lisäksi työskennellään Beatrice Alemagnan kuvakirjan Vad är ett barn? kanssa käyttäen kirjan pedagogista materiaalia. Työpaja sopii erityisesti varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen parissa työskenteleville. Vetäjänä toimii Cecilia Eriksson Helsingin kaupunginkirjastosta.​​​​​​​​​​​​​​
  • Mitä tarkoittaa sivistys ihmisyydessä? Lämpimästi tervetuloa pohtimaan sivistystä ihmisyyden horisontista. Mihin sivistys meitä olemisessamme kutsuu? Miten sivistys voi tukea meitä ihmisyydessämme maailmassa, joka on täynnä viheliäisiä ongelmia? Ryhmäkeskustelu on dialoginen: meille tärkeämpää on oikeiden kysymysten esittäminen ja ihmettely kuin valmiiden vastausten saaminen. Keskustelun fasilitoi dosentti, yliopistonlehtori Katariina Stenberg.

klo 14.45   Iltapäiväkahvi ja pala makeaa

klo 15.15   Nuorten sana

                  Erik Grönvall ja Naema Högström, Sydkustenin sanataidekoulu                   

klo 15.40  Kiteytyksiä päivästä

                 MC Kajo

klo 16.00  Tilaisuus päättyy