Kulttuurikasvatuksen foorumi
Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla on paljon taiteilijoita, taidetta ja kulttuuria. Lapsilla on siis mahdollisuus kokea kulttuuria ja tehdä taidetta monipuolisesti. On tärkeää, että jokainen lapsi ja nuori voi kokea taidetta ja kulttuuria tasapuolisesti. Parhaiten lapset ja nuoret tavoitetaan päiväkotien ja koulujen kautta.
Helsingin kaupunki järjestää kaksi kertaa vuodessa Kulttuurikasvatuksen foorumin. Se on tapahtuma, jossa taidealan ja kulttuurialan ihmiset kohtaavat opettajia ja kasvattajia. He voivat keskustella, oppia ja kehittää kulttuurikasvatusta yhdessä.
Tapahtumassa keskustellaan ajankohtaisista aiheista ja kuullaan asiantuntijoiden luentoja sekä kasvattajien ja taiteilijoiden puheenvuoroja. Tapahtumassa voi myös verkostoitua ja tutustua uusiin ihmisiin.
Kulttuurikasvatuksen foorumi kevät 2024
Sivistys elämän lukutaitona - kohti yhteistä tulevaisuutta
ti 09.04.2024 klo 9–16
Kevään 2024 Kulttuurikasvatuksen foorumi järjestetään tiistaina 9.4.2024 Helsingin yliopiston päärakennuksen tiloissa (Fabianinkatu 33). Tilaisuus alkaa 3. kerroksessa Tekla Hultin -salissa. Foorumin teemana on sivistys, etenkin lukemisen ja lukutaidon näkökulmasta. Aamupäivän puheenvuoroissa käsitellään sivistystä eri näkökulmista. Iltapäivän ohjelmassa on työpajoja, keskusteluja ja case-esittelyjä, joissa syvennytään teemaan erityisesti lukemisen ja kirjallisuuden kautta.
Ilmoittaudu mukaan TÄÄLTÄ. Ilmoittautuminen sulkeutuu 25.3.2024 klo 12.
OHJELMA
klo 09.00 Aamukahvi ja pala suolaista
klo 09.30 Tervetuloa
Pirjetta Mulari, lastenkulttuuripäällikkö ja Nina Gran, erityissuunnittelija
klo 09.40 Pöllöakatemian tervehdys
Saila Poulter, dosentti, yliopistotutkija
klo 09.50 Alustus kohti teemaa: Sivistys on selviytymistä
Juha Hurme, teatteriohjaaja ja kirjailija
klo 10.30 Taiteen tieto – kulttuurinen monilukutaito
Susanna Metsälä, taideopetuksen erityissuunnittelija, Annantalo
Taiteiden kieli on laajempi kuin puhuttu tai kirjoitettu kieli. Taiteet ovat kulttuurien ja toiminnan kieltä. Koulu ja koulutus ovat sivistystä varten, laaja-alaista sivistystä, jossa yhdistyy eri oppiaineiden kautta eri tieteenalojen tietokäsitykset. Millaisia epistemologia juuria taidekasvatuksella on? Millaista monilukutaitoa taiteen tieto kehittää?
klo 11.10 Kulttuurikasvatuksen yhdenvertaisuus: Tarinoiden rooli unelmien ja ihmiskuvan rakentajina
Ujuni Ahmed, kirjailija ja yhteiskuntavaikuttaja
Tarinoilla luodaan mielikuvia unelmista ja maailmasta sekä ihmisyydestä. Jos tarinoistamme puuttuu ihmisiä tai ihmisryhmiä, niin käsityksemme ihmisyydestä sekä maailmankuvasta on virheellinen. Kulttuurikasvatuksen yhdenvertaisuus on otettava enemmän huomioon osana sivistystä.
klo 12.00 Lounas
klo 13.00 Opastettu siirtyminen iltapäivän pienryhmiin
klo 13.15 Iltapäivän pienryhmät
Iltapäivän pienryhmät ovat yhtä lukuunottamatta suomeksi, mutta niihin voi halutessaan osallistua osittain myös ruotsin kielellä.
- Tulevaisuusajattelua lapsille Pöllö-akatemian järjestämässä työpajassa tehdään aikamatka hyvään elämään alle kouluikäisten lasten ohjaamiseen liittyen. Tavoitteena on pohtia, miten me kasvattajina voimme valmentaa lapsia toiveikkaasti tulevaisuuteen, jota emme itsekään tunne. Miten yhdessä toimiminen ja kestävyysajattelu liittyvät sivistykseen – millaisia skenaarioita, toiveita ja pelkoja meillä aikuisilla on maailman tai oman tulevaisuutemme suhteen? Pajassa esitellään ja kokeillaan draamallisia sekä kuvataiteellisia tulevaisuuskasvatuksellisia menetelmiä ja kuullaan tutkimustuloksia, kuinka pysyviä tulevaisuuskuvat ovat globaalisti kasvaessamme lapsesta aikuiseksi. Työpajan vetää KT, yliopistonlehtori, erityisluokanopettaja ja varhaiskasvatuksen opettaja Hanna Lampi.
- Lastenkirjallisuuden monikielisyys: Monta tarinaa, monta ääntä? Lastenkirjallisuuden avulla voi käsitellä nykypäivän lapsille (ja myös aikuisille!) tärkeitä ja merkityksellisiä aiheita, kuten moninaisuutta. Lastenkirjoissa onkin lisääntynyt esimerkiksi sukupuolen, iän, etnisyyden, kielten ja perhemuotojen moninaisuus. Tässä varhaiskasvatuksen ja esi- ja alkuopetuksen opettajille suunnatussa työpajassa tutustutaan moninaisuuteen ja erityisesti monikielisyyteen lastenkirjoissa. Työpajan vetää yliopistolehtori, tutkija Jaana Pesonen.
- Painajaispuoti-sanataidetyöpaja Tässä työpajassa tutustutaan elämyksellisellä tavalla Magdalena Hain helppolukuiseen Painajaispuoti ja kamala kutituspulveri –kirjaan ja sen jälkeen osallistujat pääsevät sanataiteilemaan ja luomaan oman Painajaispuodin. Työpaja on suunnattu erityisesti alakoulun opettajille, mutta tuokiosta voi ammentaa laajemminkin inspiraatiota kirjallisuuden elävöittämiseen ja sanataiteen hyödyntämiseen opetuksessa. Työpajan vetää erikoiskirjastonhoitaja ja sanataideohjaaja Emilia Kämäräinen Helsingin kaupunginkirjastosta.
- Case Huppu - tunteet lukuinnon herättäjänä Voiko arkielämän tunteet kiinnittää yläkouluikäisen lukemaan? Tämä kysymys synnytti kokonaisen nuortenromaanisarjan. Tule kuulemaan Huppu-kirjojen syntytarina sekä keskustelemaan ja jakamaan kokemuksia, kuinka lukuintoa voi herättää nuorissa. Vetäjänä toimii kirjailija, teatteri-ilmaisun ohjaaja ja opettaja Jani Kiiskilä.
- Sanat haltuun - Lukutaito eloonjäämistaitona ja "toivottomat tapaukset" Aleksis Salusjärvi on kohdannut noin 10 000 heikon motivaation omaavaa 13 - 29 -vuotiasta nuorta opettaessaan lukutaitoa eloonjäämistaitona. Hankaluuksiin ajautuvat nuoret tuntevat lähes aina itsensä ulkopuolisiksi. Suurimmalla osalla heistä on myös kunnianhimoa itsensä ilmaisemiseen ja suuri tarve tehdä itsensä ymmärretyksi. Salusjärvi opettaa tekstitaitoja rap-lyriikan avulla, ja se on osoittautunut tehokkaaksi keinoksi erityisesti lukemiseen kielteisesti suhtautuville nuorille. Keskeistä on verbaalisten taitojen kytkeminen tekstitaitoihin, mihin tässä 2. asteen opettajille suunnatussa työpajassa keskitytään.
- Kirjan maku – tunteita, vahvuuksia ja empatiaa Ruotsinkielisessä kirjaverstaassa tutustutaan teemaan liittyviin kirjoihin sekä keskustellaan niiden sisällöistä. Lisäksi työskennellään Beatrice Alemagnan kuvakirjan Vad är ett barn? kanssa käyttäen kirjan pedagogista materiaalia. Työpaja sopii erityisesti varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen parissa työskenteleville. Vetäjänä toimii Cecilia Eriksson Helsingin kaupunginkirjastosta.
- Mitä tarkoittaa sivistys ihmisyydessä? Lämpimästi tervetuloa pohtimaan sivistystä ihmisyyden horisontista. Mihin sivistys meitä olemisessamme kutsuu? Miten sivistys voi tukea meitä ihmisyydessämme maailmassa, joka on täynnä viheliäisiä ongelmia? Ryhmäkeskustelu on dialoginen: meille tärkeämpää on oikeiden kysymysten esittäminen ja ihmettely kuin valmiiden vastausten saaminen. Keskustelun fasilitoi dosentti, yliopistonlehtori Katariina Stenberg.
klo 14.45 Iltapäiväkahvi ja pala makeaa
klo 15.15 Nuorten sana
Erik Grönvall ja Naema Högström, Sydkustenin sanataidekoulu
klo 15.40 Kiteytyksiä päivästä
MC Kajo
klo 16.00 Tilaisuus päättyy